Škoda Trekka: SUV z doby, kdy ještě nebyla cool
16 září, 2023Škodovka vyráběla SUV v době, kdy ještě nebyly cool. A takhle to auto vypadalo. Nebo vlastně ne, takhle to vůbec nebylo…
První moderní v Čechách sériově vyráběné auto určené alespoň okrajově do terénu je Škoda Yeti a nyní i její mladší bráškové – Kodiaq, Karoq, Kamiq a snad trochu i elektrický Enyaq. Obrazné první metry mimo zpevněné komunikace ale Škoda začala polykat před více než padesáti lety na Novém Zélandu.
Tehdy spatřilo světlo světa auto, které si můžete prohlédnout na videu. Připomíná vám Land Rover? Tak to ne, tohle je škodovka. Škoda Trekka. Vznikla jako výsledek spolupráce mladoboleslavské automobilky a importéra ze země ptáka kivi. Pokud vám Nový Zéland přijde jako hodně exotická destinace pro tehdejší okřídlený šíp, pak vězte, že se sem vozidla Laurin&Klement dovážela už před více než sto lety. V případě Trekky se jednalo o zřejmě první automobil navržený i vyráběný v tomto tichomořském státě, byť se na jeho vývoji podílel kromě novozélandského designéra George Taylora i český vedoucí vývoje karoserií Škoda Josef Velebný.
Novozélandští farmáři, řemeslníci a třeba i obchodní zástupci potřebovali v šedesátých letech automobil, který byl schopný i pohybu v terénu. Že by se takovým mohla stát výrazně přepracovaná prapůvodní Škoda Octavia s poháněnou zadní nápravou se nám nyní může zdát jako bláznovství. Přesto se za šest let výroby prodaly téměř tři tisícovky těchto vozů.
Oproti naší známé Octavii byl upraven především rozvor náprav, který se z 2389 mm smrskl na 2165 mm. Škoda Trekka disponovala světlou výškou velmi solidních 190 mm, kterou nahnala i díky velkým patnáctipalcovým kolům a vysokým pneumatikám.
O pohon se staral vpředu podélně uložený čtyřválec OHV o objemu 1221 kubických centimetrů, který dosahoval výkonu 34 kW (47 k) při 4500/min a točivého momentu 87 N.m při 3000/min. Ten ve spojení se synchronizovanou čtyřstupňovou převodovkou umožňoval rozpohybovat hranatý automobil až do rychlosti 110 km/h a za svou práci požadoval v průměru 11 litrů paliva každých 100 kilometrů.
V nabídce bylo hned několik variant: třídveřové pick-upy pro dva až osm pasažérů, provedení s plátěnou střechou nebo s pevnou střechou z plastů, dále vozy STW (kombi) či plážová varianta.
Vozy Trekka, nabízené též pod označením Škoda, byly na dnešní dobu opravdu malinké. Na délku měřily 3590 mm, široké byly 1600 mm a vysoké 1785-2040 mm. Pohotovostní hmotnost zespoda atakovala 1 tunu a užitečná hmotnost činila až další půltunu.
Škoda Trekka se vyvážela do Austrálie, na Fidži a Samou i do Vietnamu. Zkušenosti s Trekkou využila mladoboleslavská automobilka také v Pákistánu, kde se v květnu 1970 rozeběhla výroba obdobného lehkého užitkového vozidla Skopak (Škoda-Pákistán).
zdroj: Škoda auto