Toyota GR Yaris – auto, které vlévá život do žil
9 října, 2023Dopředu říkám, že dneska se budu rozplývat. Marně pátrám v paměti, které auto mě v poslední době nadchlo tolik jako před třemi lety tohle. Právě tehdy totiž Toyota představila prcka, který jako by utekl z nějaké erzety a v nejbližším sekáči přes sebe hodil něco, aby všude kolem sebe netrousil nepatřičnost. Ale jak vidíte, moc se mu to nedaří. Tohle auto nepatřičně už vypadá, i když mnohem méně, než jak by vzhledem ke svým schopnostem mohlo.
Také stejně jako já rádi sníte o řidičských autech, jejichž cenovka z nich ale nedělá a priori nedostupné zboží? Pak asi moc těch, které s vašich úst vyloudí citoslovce “ach” na trhu nenajdete. Vyjma Mazdy MX-5 a dvojčat Subaru BRZ/Toyota GT86 můžeme koupit snad už jen pár hot hatchů. A nebo koukat do sfér, kam peněženka běžného smrtelníka nepustí. My, co pamatujeme osmdesátá a devadesátá léta, resp. auta z této doby, si však uvědomujeme, jak strašně sterilní ty dnešní silné a rádoby sportovní odvozeniny od hatchbacků jsou. Japonci ale představili auto, které mi vrátilo nadšení pro plynový pedál. Toyota GR Yaris je možná největší dnes možný návrat do minulosti.
Proč? Tříválcovým přeplňovaným motorem je tedy soudobá, až to hezké není. Tím to ale také končí. Z šestnáctistovky (!) se totiž dere 260 koní a 360N.m, což z ní činí nejsilnější tříválec v historii. To je skutečně brutální síla na ani ne čtyři metry dlouhého prcíka. Vždyť také z nuly na sto zrychlí za pět a půl vteřiny, podle některých zdrojů dokonce ještě o tři desetiny rychleji.
Toyota GR Yaris ale rozhodně nekončí zástavbou silné jednotky a přitvrzením podvozku. V Gazoo Racing by přece takhle práci neodflákli. Tady se zkombinovala přední část toyoťácké platformy pro malá auta a zadní pro kompakty. Tím nové auto získalo nejen dvojité lichoběžníky na zadní nápravu, slibující skvělé jízdní vlastnosti, ale zejména možnost pohonu všech kol. Ale žádný haldex! Tady jde síla ke všem čtyřem kolům neustále. Různé jízdní módy znamenají jenom různé poměry sil na přední a zadní nápravu. I proto Japonci hovoří o kombinované spotřebě 8,9 litru na 100 km. Ne, tady vám nikdo pětilitrovou spotřebou med kolem úst mazat nebude. Tohle železo má nějaké ztráty a také něco váží. Hmotnost celého vozu pak překonává 1200 kilogramů.
Když se pak na auto podíváte zvenku, jednoznačně poznáte tvary současného Yarisu. Nenechte se ale zmást. Buclaté blatníky ukrývají mocně natažený rozchod kol. Prodloužila se i přední kapota a naopak nezbylo místo pro druhý pár dveří. Toyota GR Yaris je sice postavena na základech běžného yaríska, mnohem blíže má ale k rallyovým speciálům WRC. Tohle je Impreza WRX STI současnosti! Ano, ta Impreza, kterou s Lancerem Evo miluje snad každý, kdo zažil devadesátky. A úplně největší bomba na závěr: Tohle není limitka pro pár vyvolených, ale klasický model. A kolik stojí? Držte se. Toyotu GR Yaris můžete mít i pod milion. To je za tuhle bestii až směšně. Zároveň to je ale částka, která z ní udělá tak trošku exota. Její decentní styling pak znamená, že se za ní otočí jen opravdoví znalci. A to je asi dobře…
zdroj: Zpětné zrcátko