V čem je generace Z v Česku jiná než ve světě? Nebojí se nezaměstnanosti
Generace Z, ilustrační foto, zdroj foto: Aspen
Generace Z, ilustrační foto, zdroj foto: Aspen

V čem je generace Z v Česku jiná než ve světě? Nebojí se nezaměstnanosti

13 prosince, 2023 0 Od Pavel Žižka

Jestli je český trh práce něčím unikátní, je to minimální nezaměstnanost. Kdo pracovat opravdu chce, místo najde. Vždyť úřady práce evidují více volných pozic než zájemců o ně. Nejde přitom o žádný krátkodobý výkyv. Tato situace trvá již několik let a propisuje do uvažování (nejen) generace Z.

Lidé narození na přelomu milénia se nebojí nezaměstnanosti. Není pro ně téma, a to ani mezi top 5 stresory. Globálně je pak pro tuto generaci nemožnost získat zaměstnání druhým největším stresorem ze všech (22 %), říká studie Deloitte zaměřená na generaci Z.

Co se týče práce, jsou to dříči. Chtějí ale dost volna na své koníčky a přátele. Důležitá je pro ně i flexibilita, a naopak se vyhýbají stresu a zodpovědnosti v práci, které jsou spojené s vedoucími funkcemi. Žijí rychle, nemají rádi dlouhá čekání a zdlouhavé procesy. Vyhledávají raději vizuální podněty a interaktivní metody. To vše se o zoomers, zástupcích generace Z, říká. Studie Deloitte pak ukázala ještě jeden specifický rys mladých zaměstnaných. Nebojí se nezaměstnanosti.

Největším aktuálním problémem, kterému v České republice čelí generace Z (35 %) jsou náklady na bydlení. Téměř 50 % českých příslušníků generace Z věří, že pokud se v následujících 12 měsících nezlepší stav ekonomiky, bude skoro nemožné si najít práci, požádat o zvýšení platu, povýšení, založit rodinu nebo si pořídit dům. Aktuálně v České republice žije 37 % zástupců generace Z od výplaty k výplatě. Vypadá to jako vysoké číslo, je to ale výrazně méně než globálně (51 %).

Kromě ekonomické nejistoty trápí příslušníky generace Z politická nestabilita (28 %). Globální respondenti z generace Z uvádějí jako velký problém nezaměstnanost (22 %), která české respondenty téměř netrápí. Čeští mladí jsou si jistí, že vždy nějakou práci najdou a jsou v této otázce sebevědomí.

„Zaměstnanci z generace nazývané jako Z, jsou opravdu specifičtí. Zdravé sebevědomí jim nechybí, dokáží jej využít a nebojí se říci si, co chtějí. Naše značka cílí z velké části na mladé a také mnoho mladých zaměstnává, a proto si jejich preference dobře uvědomujeme,“ říká Josef Jankovský, HR manager ve společnosti Vuch.

„S citlivým vnímáním ekonomických problémů souvisí i životní náklady a řešení životních situací a potřeb. Vlastnictví bydlení a auto může být časově a finančně náročné. Mladí lidé mají také výrazné ekologické cítění. Rozhodují se i podle toho, jaký má výběr jejich životního stylu dopad na životní prostředí a jak tím sníží svou uhlíkovou stopu,“ říká Lukáš Haubelt ředitel marketingové agentury Brand Boost.

Tomu všemu nahrává i snadnější přístup ke sdíleným službám, například v oblasti sdílených automobilů. „Sdílená auta v současnosti využívá stále více Čechů. Jedná se většinou o mladé lidi mezi 20 a 30 lety, kteří si nejčastěji pochvalují svobodný životní styl bez nutnosti a komplikací automobil vlastnit. Tím, že volí tento způsob dopravy, mohou přispět ke snížení množství automobilů a menší uhlíkové stopě,“ říká Milan Beutl, ředitel českého zastoupení Anytime.

zdroje: Deloitte, Aspen