V Plzeňském kraji se budou i letos natáčet filmy. Hejtmanství filmaře finančně podpoří
20 června, 2023Také v letošním roce budou v Plzeňském kraji vznikat nové filmy. Hejtmanství je ve spolupráci s Regionální Filmovou Kanceláří Plzeňského kraje finančně podpoří. Dotací z dotačního titulu Plzeňského kraje „Podpora tvorby audiovizuálních děl v Plzeňském kraji pro rok 2023“ ve výši 5 mil. Kč podpoří kraj celkem 17 projektů. Natáčet se bude např. pokračování Krále Šumavy či příběh bratří Mašínů. Šanci dostaly také dva studentské snímky.
„I v letošním roce jsme se rozhodli podpořit filmovou tvorbu v Plzeňském kraji, tentokrát částkou pěti milionů korun. Navazujeme tak na předchozí roky, kdy byly dotačním titulem podpořeny známé snímky jakým je například seriál Policie Modrava, který divákům napříč republikou ukázal Šumavu, Kašperské Hory i další překrásná místa našeho kraje. Připomeňme si pokračování fantasy pohádky o touze po moci Princezna zakletá v čase 2 natáčené na Gutštejně a samozřejmě první sérii řady o legendárním převaděči přes hranice Král Šumavy, který stojí na skutečném příběhu Josefa Hasila,“ říká radní pro oblast kultury, památkové péče a cestovního ruchu Libor Picka a dodává: „Právě Král Šumavy získal podporu pro natáčení druhé a třetí série v letošním roce. Spolu s ním pak vznikne příběh bratří Mašínů podle scénáře Marka Epsteina či film Paranoia odehrávající se v době blíže nespecifikované pandemie v prostorách Chotěšovského kláštera. Podpoříme celkem sedmnáct snímků.“
V letošním roce bylo přijato celkem 26 žádostí, což je o 8 více než v roce předchozím, kdy bylo podpořeno 11 projektů v celkové výši 4,5 mil. Kč. Jde o podporu vzniku 2 studentských absolventských snímků, 1 amatérského dokumentu, 9 celovečerních hraných filmů, 2 seriálů, 2 celovečerních dokumentárních snímků a 1 animovaného v celkové výši 5 mil. Kč.
„Například třídílná minisérie Král Šumavy, která měla premiéru na sklonku roku 2022, přinesla příběh převaděče Josefa Hasila. První tři díly stihly představit Hasila v počátcích jeho převaděčské „kariéry“ a dávaly proto naději na vznik dalšího pokračování,“ říká za Regionální Filmovou Kancelář Plzeňského kraje Radka Šámalová a dodává: „Hasilovy životní osudy budou v dalších dvou řadách pokračovat jeho zatčením, odsouzením, vězněním, úspěšným útěkem z lágru a nasazením v pozici převaděče.“ První minisérie podle Šámalové prokázala, že i s velmi úsporným rozpočtem lze natočit dobovou podívanou a ambice tvůrců bude v tomto trendu pokračovat. „Můžeme tedy předvídat, že navazující dvě série se stanou stejně sledovanou událostí,“ doplnila.
Král Šumavy 2. a 3. série (630 tis. Kč)
Král Šumavy 2. a 3. série je pokračováním úspěšné první třídílné série tohoto titulu, který uvedla TV Nova / VOYO loni na podzim. Seriál vzniká v režii Damiana Vondráška a Davida Ondříčka, vypráví příběh o Josefu Hasilovi, legendárním převaděči, který operoval na území celé Šumavy v letech 1948 – 1952. První, již natočená a zveřejněná série, končí Hasilovým zadržením v roce 1948. Druhá série sleduje další Hasilův osud – vězení, soud, Hasilův útěk z tábora nucených prací a jeho návrat zpět do rodného kraje. Ve třetí sérii se pak z Hasila, příležitostného převaděče, stává agent CIC v době, kdy se hranice republiky pomalu, ale jistě zavírají železnou oponou.
Vlny (620 tis. Kč)
Film herce, režiséra a scénáristy Jiřího Mádla inspirovaný skutečnými osobami a událostmi, vypráví o vztahu dvou bratrů v průběhu dějinných událostí Pražského jara a okupace Československa v roce 1968. Starší bratr Tomáš se za podivných okolností nechá naverbovat jako technik do prodemokratické zahraniční redakce ČR rozhlasu, ta získává stále větší vliv a Tomáš se tím zaplétá do nebezpečné situace. Film si všímá malé komunity zrozené uvnitř vysílacích studií, která přes mikrofon měnila společnost a rozsvítila zemi, předtím tak šedivou a bojácnou. Moskva posílá do Prahy tanky, aby obnovila cenzuru a staré pořádky. V uvažování hlavního hrdiny se postupně mění definice toho, co je tou skutečně nedílnou součástí našeho životního štěstí, kterou je potřeba chránit.
„Herec, režisér a scenárista Jiří Mádl se ve svém třetím autorském snímku pouští do ambiciózního projektu historického filmu, který je zasazen do roku 1968. Vize tohoto díla podle všeho není pouze ve využití „kulis“ zlomového roku novodobé české historie; autor chce přiblížit konkrétní situace a využít jiný úhel pohledu na toto mezní období,“ upozorňuje Radka Šámalová s tím, že s ohledem na předchozí filmové úspěchy Mádla coby scenáristy a režiséra lze očekávat skutečně silnou a neotřelou podívanou, která rozhodně nebude postrádat tvůrčí odvahu.
Bratři (450 tis. Kč)
Jeden z největších příběhů studené války se objeví v celovečerním filmu podle scénáře Marka Epsteina a v režii Tomáše Mašína. Strhující drama vypráví skutečný příběh dvou bratrů, kteří se v roce 1953 pokusili utéct z komunistického Československa a vstoupit do americké armády v západním Berlíně, poté následoval jeden z největších honů na člověka v moderních dějinách. „Tvůrci k příběhu přistupují s plnou odpovědností toho, že na plátna přinášejí polarizující historické osobnosti a že snad na nikoho nemá společnost tak vyhraněné názory jako právě na bratry Mašínovy,“ vysvětluje Radka Šámalová. Jen málokteré téma moderní české historie vzbuzuje tolik emocí jako příběh skupiny bratří Mašínů. Hrdinové nebo vrazi? „Ambicí filmařů zjevně není příklon k názoru jakékoliv skupiny, ale co nejpřesnější popis událostí, které se staly před více než půlstoletím. Tajemstvím dějin je fakt, že je nemůžeme pochopit,“ doplňuje.
Příběh je adaptací knihy Barbary Masin s názvem Odkaz, ve které autorka historicky věrně zpracovává životní osudy svého otce Josef Mašína a strýce Radka Mašína. Licence na zpracování knihy do podoby celovečerního filmu je navíc doplněna smlouvou na výhradní užití osobnostních práv rodiny Mašínů.
Paranoia (300 tis. Kč)
Film scénáristy a režiséra Roberta Sedláčka se odehrává v době blíže nespecifikované pandemie v prostředí Chotěšovského kláštera. Hlavními postavami jsou členové funkční a soudržné rodiny, kterou do kláštera přivádí pracovní zakázka otce, který má za úkol rozměřit vnitřní prostory objektu. Zátěž nenormální situace, ponuré místo a izolace, zjištění, že předchůdce, který byl na práci najatý před otcem, zde za tragických okolností zemřel přímo v hlavní kapli objektu, provádí s psychikou jednotlivých členů rodiny své. Postupně navíc přichází na to, že v objektu nejsou sami. Situace se stupňuje k paranoie a krvavému finále. Jde o dobrodružný horor s dobrým koncem, určený pro diváky od 10 do 55 let.