Dacia Jogger: levný rodinný ideál
Dacia Jogger, zdroj foto: Dacia
Dacia Jogger, zdroj foto: Dacia

Dacia Jogger: levný rodinný ideál

1 července, 2023 0 Od Pavel Žižka

Levné automobily Dacia umí. A jsou to právě levná auta, která tuto značku pevně ukotvila na evropské mapě úspěšných automobilek. Před více než deseti lety zuřila ekonomická krize a levná auta byla v kurzu. Historie se opakuje a Dacia má znovu našlápnuto vyjít z krize ještě silnější. Určitě jí k tomu může pomoci tenhle běžec. Jen si ho personifikujme: Je mu tak mezi třiceti a čtyřiceti lety, živí početnou rodinu, chce jí dopřát solidní výdobytky moderní doby a zároveň miluje praktičnost i styl. Že jste se v tom popisu poznali? Tak to by vám Dacia Jogger při výběru nového vozu neměla uniknout.

Rumuni v poslední době vážně válí. Dávno se jim daří kombinovat moderní technologie mateřského Renaultu s těmi už poněkud vyžilejšími. V posledních letech navíc umí vše zabalit do velmi líbivého kabátku, který ale cenu neposílá do astronomických výšin.  Vzpomeňte si na nové Sandero nebo Duster v parádní měděné metalíze. Přifouknuté blatníky a plechová kola věrně imitující hliníková z nich dělají parádní auta. Co na tom, že to je všechno trochu cítit poutí nebo cirkusem?

A úplně stejným směrem kráčí Dacia Jogger. V základu jde o velmi praktické MPV nebo kombi, které pojme až sedm pasažérů. Mnohem více majitelů však bude tenhle vůz využívat v pětimístné konfiguraci a těšit se z více než šesti set litrů prostoru v kufru. Dalších čtyřiadvacet najdete ve schránkách v prostoru pro posádku. Až by se skoro zdálo, že běžec je spíš nosič.

Ale tohle je Jogger, a ten potřebuje vyběhnout do přírody. Nejde tedy jen o crossover na pomezí kombi a MPV, ale přidává i prvky stále žádanějších pseudoterénních vozů, tedy SUV. Prostě pořádná pouliční směs. Tenhle voříšek sice nenabídne pohon všech kol, ale světlá výška 200 milimetrů a řádná porce nelakovaných plastových ochranných prvků karoserie dávají jasně tušit, kam tohle auto míří. Vše podtrhují černé disky kol a moderní optika předních i koncových světel. Prostě pěkné stylové auto.

A tohle stylové auto dokáže potěšit i kvalitou materiálů a výbavou na palubě. Samozřejmě na poměry Dacie. Dacia Jogger nabídne například vyhřívaná přední sedadla nebo moderní infotainment s navigací na osmipalcovém displeji. Ten kouká jako tablet z přístrojové desky. Tak se to teď nosí, stejně jako parkovací senzory nebo couvací kamera coby položky vyšších výbavových stupňů. Dacia slíbila, že půjde o nejlevnější sedmimístný vůz na trhu. A cenové sliby tahle značka držet umí. Ve výbavě, jakou bych si představoval já, vyjde dnes, v únoru 2023 na 531 200 korun. Tolik musíte dát za pěkné a prostorné pětimístné kombi s automatickou klimatizací, tempomatem, parkovací kamerou, předními i zadními parkovacími senzory a vyhřívanými sedadly, jak jinak než v barvě hnědá Terracotta. Červenou Dacia nenabízí, stejně jako vyhřívaný volant. Ten by mi chyběl. Pod kapotou přitom ševelí litrový tříválec spojený s šestistupňovým manuálem. Víc snad normální řidič nepotřebuje.

Brzy má navíc mnou vybraný motor a slabší litr na LPG doplnit i hybrid. Jeho ústrojí známe už z Renaultu. Nabídne kombinaci zážehové atmosférické šestnáctistovky, které k lepší dynamice i spotřebě dopomůže elektromotor a baterie s kapacitou 1,2 kWh. I když půjde jistě o nejdražší volbu pod kapotou Dacie Jogger, má to být zároveň nejlevnější hybrid na trhu. Kdo jiný než Dacia by jej v dnešní době měl nabízet, že? Spotřeba kolem pěti litrů a celkový výkon 140 koní bude velkým lákadlem.