Historický vlak, autobus i auta nebo pochod po trase nikdy nedostavěné železnice
11 července, 2023O víkendu 15. a 16. července 2023 se na trati Pňovany-Bezdružice koná oblíbená akce s názvem Bezdružické parní léto. Jejím hlavním lákadlem je provoz historických vlaků s originálním doprovodným programem.
Po oba dny historický vlak vyjíždí z Bezdružic na dvě trasy. Ta delší vede do Cebivi s odjezdem v 10:00 hod. Kratší trasa vede do Kokašic s odjezdy ve 12:40, 14:40 a 16:40. Během jízdy cestující čeká zábavný program s muzikou, tanečnicemi a četníky.
Centrum doprovodného programu bude stanice Bezdružice s Železničním muzeem spolku Plzeňská dráha. Pro návštěvníky je připraveno několik výstav o historii trati a regionu, svezení na originální drezíně, dětské divadlo a četnická pátrací stanice. V sobotu odpoledne též výstava historických automobilů. Hladovějící a žíznivé uspokojí originální vlakové bistro.
Svézt se bude možné i historickým autobusem na zvláštní lince spojující Bezdružice přes romantické městečko Úterý s nádražím v Teplé. Ta připomene nikdy nedostavěné přímé vlakové spojení z Plzně do Karlových Varů a umožní zájemcům z Karlovarského kraje se dopravit na oslavy do Bezdružic. V trase projektované dráhy je veden 23. ročník turistického pochodu za dostavbu trati, který na cestu dlouhou cca 15 km odstartuje v neděli 16. července v 10:00 hod. z nádraží Teplá.
Z důvodu očekávané zvýšené frekvence cestujících České dráhy a.s. o víkendu posilují kapacitu vybraných osobních vlaků v úseku Plzeň-Pňovany-Bezdružice.
Jízdní řády zvláštního vlaku a historického autobusu, ceníky jízdného a podrobnosti o programu najdou návštěvníci na webu: www.bezdruzickalokalka.cz.
Jeden ze spolupořadatelů parního léta, pan Miroslav Klas, upozorňuje na tematickou výstavu na nádraží Bezdružice: “V prosinci letošního roku bude na Plzeňsku zcela ukončen provoz legendárních motorových vozů řady 810, určených pro lokální tratě. Motoráček s původním typovým označením M152.0 si v době svého vzniku vysloužil přezdívku Orchestrion, na motivy tehdy populárního seriálu Chalupáři. Na trati do Bezdružic byl první nasazen na podzim roku 1978, letos tedy uplyne 45 let od této události.“
Že se svým provedením jedná o téměř nesmrtelné vozidlo svědčí skutečnost, že značná část jich byla v nedávné minulosti přestavěna do podoby částečně nízkopodlažní jednotky RegioNova, která v hojné míře nadále na českých tratích slouží.
Lokální dráha Pňovany – Bezdružice o délce 24 km byla uvedena do provozu zvláštní jízdou protokolárního vlaku 2. června 1901, o 4 dny později byl zahájen běžný provoz. Trať během 1,5 roku postavilo sdružení českého inženýra Viléma Plenknera a italského stavebního podnikatele Luigi Pelliho. Až do roku 1930 na trati jezdily převážně jen parní nákladní vlaky s povolenou přepravou cestujících. Přepravovanou komoditou byl zejména čedič z lomu na Hradišťském vrchu, cihly z Trpíst, uhlí a dřevo. V roce 1930 byly na trať dodány motorové vozy Tatra, díky nimž se povedlo výrazně zkrátit jízdní dobu a zvýšit počet spojů pro cestující. Od roku 2014 vlaky z lokálky nekončí ve stanici Pňovany na hlavní trati Plzeň-Cheb, ale zajíždějí až do Plzně. Bývalá stanice Nový Dvůr, dnes Pňovany, tím osiřela přestupujícími cestujícími, ale zase se stala v posledních letech oblíbeným výchozím místem pro návštěvu mostu lokálky přes údolí řeky Mže. Most je dlouhý 210 metrů a se svou výškou přes 50 metrů je jedním z největších na našem území. Novodobou popularitu získal díky rekonstrukci s unikátní technologii výměny mostních polí na přelomu let 2018/2019. Nově doplněná zavěšená lávka pro pěší a cyklisty přes Hracholuskou přehradu se stala vyhledávanou turistikou atrakcí.
Přes léto pravidelné přímé vlaky Českých drah z Plzně do Bezdružic přivážejí do regionu množství turistů, jejichž cílem jsou Konstantinovy Lázně, hrady Gutštejn a Švamberk, Ovčí a Hradišťský vrch či údolí Úterského potoka nebo Hadovky. Díky aktivitám sdružení Plzeňská dráha se od roku 2001 se na trati konají pravidelně jízdy historických vlaků a na nádraží Bezdružice vzniklo malé muzeum věnované její historii.
Trať vedená romantickou krajinou je populární nejen mezi výletníky a trampy, ale oblíbili si ji i filmaři. Například na pňovanském mostě se natáčelo několik scén z hollywoodského filmu Babylon A.D. s Vinem Dieselem v hlavní roli. U Konstantinových Lázní vznikly za účasti několika filmových hvězd také záběry do filmu Nabarvené ptáče.
zdroj: Miroslav Klas, Bezdružická lokálka