Litrové tříválce: Modla nebo prokletí?
24 prosince, 2023Za základní použitelnou motorizaci v menších rodinných vozech – kompaktech či nižší střední třídě platila dlouhou dobu zážehová atmosférická šestnáctistovka. Tenhle motor poháněl první generace Octavií, Golfy, Corolly, Leony, Imprezy, Megany, Focusy i další podobná auta. Moderní doba ale přinesla odklon od léty prověřených jednotek a dala vzniknout podobně silným agregátům, kterým obvykle chybí třetina objemu, jeden válec a k větší síle jim pomáhá turbo. Opravdu ještě dnes platí rčení, že objem ničím nenahradíš?
Jak to v životě bývá, na paušalizující otázku neexistuje paušální odpověď. Litrové tříválce se staly předmětem řady nejen hospodských debat. Zkratka 1.0 TSI leckomu nedá spát, zejména ve spojení s Octavií, která je sice kompaktem, ale tváří se jako ještě větší auto. Nevýhody tohoto řešení stříkají z internetových diskusí jako gejzír. Tři válce se složitě vyvažují, menší motůrek je více namáhán, v soustavě je turbo – další součástka, která se potenciálně může pokazit a navíc ten zvuk Wartburgu.
Všechna tato tvrzení jsou pravdivá. Na druhou stranu je potřeba říct, že apokalyptické předpovědi o nespolehlivosti těchto jednotek a o jejich nutné výměně po několika desítkách tisíc najetých kilometrů se nenaplnily. Naopak taková devítistovka od Renaultu, kterou ve výrobě nedávno nahradil o deci větší agregát, patří k tomu spolehlivějšímu, co lze pod kapotou mít. A když se vrátíme ke skupině Volkswagen, tak její 1.0 TSI rozhodně nevykazuje žádnou vrozenou vadu, jakou byly třeba praskající řetězy u prvních 1.2 TSI, tedy o dvě deci větších čtyřválců. Ono totiž nejde až tak o počet válců jako spíš o správné výpočty a provedení.
Mohou být litrové tříválce v něčem přínosné? Automobilkám zachraňují kůži, když během normovaných testů vykazují až zázračně nízkou spotřebu. K té se většina řidičů nepřiblíží. Na druhou stranu se downsizovaným jednotkám úspornost nedá upřít. V případě těchto menších je ale třeba mít na paměti, jaké motory nahrazují a pro koho jsou tedy určené. V úvodu článku zmiňované šestnáctistovky s atmosférickým plněním rozhodně nebyly a nejsou závodnickým náčiním. Jejich projev je v dnešním uspěchaném provozu předurčuje k rolím těch pomalejších. A i litrové tříválce se hodí spíše pro klidné řidiče, jimž vážně mohou pomoci uspořit nějakých 10% nákladů za palivo. Solidní zátah od nízkých otáček je pak příjemný bonus pro řidiče – kochače, kteří neradi řadí.
Jakmile ale auto začnete ždímat, úspora je rázem pryč a spotřeba může růst do nevídaných výšin. Naopak výrazněji namáháte jednotlivé díly a dostaví se i tradiční tříválcový zvuk, o němž v nižších otáčkách v dnešních odhlučněných vozech obvykle nevíte. Jednorázově se nic neděje, ale z dlouhodobého hlediska může jít o problém. V případě koupě ojetiny s malým turbem dopovaným motorem pod kapotou je vážně dobré znát způsob, jakým se s autem zacházelo. Pokud ho někdo denně trápil spěchajíc na služebních cestách napříč republikou, může se kupující rychle stát dalším člověkem, který bude litrové tříválce už pouze hanit.
zdroj: Zpětné zrcátko
Takže jsme se z “článku” kromě pisatelovo dojmů vlastně nic nedozvěděli 🤦🏻♂️ jak překvapivé 🤷🏻♂️
Špatně a zase špatně poloviční životnost vysoká spotřeba opravujeme auta více jak třicet let a je to bohužel pravda na vině jsou emisní povolenky a pseudo emisní normy👎bohužel pořád platí : objem motoru ničím nenahradíš
Ano
co kdakaš hovadiny
Ono opravdu záleži na autě ve kterem takovýto třiválec slouží.V Octávii,nebo nedejbože v Karoqu už je to asi na hraně.Já ho mám v 950kg vážicim Suzuki Swift a tam je ten motor vcelku geniální rešeni.1.0 Boosterjet.Spotřeba 4.7 l dlouhodobě a podotýkam,že je týrán i v autoškole.
spotřeba srovnatelná s 2 litrovým dieselem, někdy i větší ,avšak s menším výkonem.Všechno tlačené turbínou. Když chci auto rozhýbat na dálniční rychlosti,tak je třeba motor vytáčet do obřích čísel a v neposlední řadě žere olej. Kupodivu se ale moc nekazí. S pravidelným servisem vydrží i 100tis bez vážnější závady 😉
me ten motor 1.0 TSI prijde fajn, mam ho v Kamiqu s DSG a dlouhodobe dle knihy jizd mam spotrebu 5.1 l. mam najezdeno hodne i na Golfech, Astrach a dalsich atmosferickych 1.6 a rozhodne bych nerekl, ze to male TSI uspori 10%, v mem pripade uspori mnohem vic a to s temi auty.jezdim stejne. s atmosferou to je okolo 7-7.5 a TSI je mnohem, ale mnohem zivejsi a jsem porad okolo 5.1 l. otazka je zivotnost, to se.casem uvidi, ale z pohledu spotreby a dynamiky hlasuji rozhodne pro to male TSI.