Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé: Nejdražší auto světa
Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé, foto: Alexander Migl – CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=76895926
Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé, foto: Alexander Migl – CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=76895926

Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé: Nejdražší auto světa

31 srpna, 2023 0 Od Pavel Žižka

Rok 2022 přinesl řadu automobilových novinek, o nichž byly popsány stohy papíru. Jedna převratná však skoro zapadla. Od loňského května totiž máme nového držitele označení nejdražší auto na světě.

Bývalý držitel rekordu z Maranella

Myslíte si, že Bentley, Rolls-Royce nebo Maybach přišly s novým modelem? Chyba lávky! Nejvíce peněz nejmovitější lidé na světě utrácejí za auta v aukcích. Veteráni s příběhem jsou to nejcennější zboží. Do letošního jara jste mohli v tabulkách najít nejvýše model Ferrari 250GTO s/n 3413GT. Červený sporťák z roku 1962 s bohatou závodní minulostí se v roce 2018 v americkém Monterey vydražil za 52 235 000 amerických dolarů. Kdeže ty loňské sněhy jsou…

Nové nejdražší auto světa je…

Pokud čekáte, že na trůnu máme další vůz ze vzpínajícím se hřebcem ve znaku, budete zklamáni. Je to totiž Němec s třícípou hvězdou na přídi, a to pěkně velkou. Za Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé z roku 1955 kupec zaplatil jen těžko představitelnou částku 135 000 000 eur,  tedy asi 3,3 miliardy korun. To je přibližně stejně jako celý roční rozpočet Pardubic. Dosavadní král byl překonán více než dvojnásobně.


A proč stálo tolik? Model 300 SLR stojí na základech monopostu Formule 1, s nímž Juan Manuel Fangio v letech 1954 a 1955 opanoval celé mistrovství světa. I 300 SLR byl zavodní speciál, ovšem dva vozy byly později osazeny plnohodnotnou kabinou a homologovány pro silniční provoz. Vžilo se pro ně označení Uhlenhaut Coupé podle příjmení jejich konstruktéra.

Zpátky ale k sportovním úspěchům nejdražšího auta světa. Těch totiž bylo požehnaně. Daimler-Benz s tímto vozem zvítězil v šampionátu sportovních vozů v roce 1955. První dva závody přitom vynechal. A pak naopak následovaly dva závody, které se zapsaly do dějin motorsportu. První byla Mille Miglia, kterou Stirling Moss s Denisem Jenkinsonem zajeli za 10 hodin a 7 minut. Následující závod v Le Mans se pak zapsal černým písmem. Při největší nehodě v dějinách motorsportu tu zahynulo 84 lidí. I takto smutné události mohou vést i jedinečnosti.

V útrobách vozu Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé  ševelí osmiválcový motor o objemu 3 litry. Maximální rychlost činí na svou dobu impozantních 245 km/h, což ovšem dnes jistě nikdo zkoušet nebude. Oba dva exempláře silničního 300 SLR vlastnila doposud přímo automobilka Mercedes-Benz. Ta ovšem výtěžkem nesanuje žádnou díru v rozpočtu. Naopak – celý výtěžek šel na dobročinné účely.

zdroj: Mercedes-Benz, Wikipedia, Zpětné zrcátko