Norové otestovali zimní dojezd elektromobilů
Volvo C40 na severu Evropy, zdroj foto: Volvo
Volvo C40 na severu Evropy, zdroj foto: Volvo

Norové otestovali zimní dojezd elektromobilů

5 února, 2024 0 Od Pavel Žižka

Jestli existuje země, kde to s elektromobily myslí vážně, je to Norsko. Díky štědrým státním pobídkám se právě v této severské zemi prodává elektrických vozidel vůbec nejvíce. Přitom svými přírodními podmínkami by mělo jít o tomuto typu pohonu nejvíce nepřátelské prostředí. Zimní podmínky přece pro elektromobily vůbec nejsou vhodné. Nebo ne? A jak moc?

To pravidelně zjišťují odborníci z norského autoklubu NAF. Ti v rámci projektu El Prix v náročných podmínkách zjišťují skutečný dojezd elektromobilů, a to v létě a zejména v zimě. Výsledky posledního zimního testu přitom zveřejnili před několika dny.

Test je to skutečně náročný, který lze srovnat s nejhoršími podmínkami, jaké středoevropská zima přináší. Inu, Norsko. Trať začíná v Oslu, měří téměř 500 kilometrů a vozy startující téměř od mořské hladiny musejí dvakrát pokořit tisícimetrovou nadmořskou výšku. Teploty se během letošního testu pohybovaly od -11°C do 4°C. Dojely posádky alespoň na kraj Osla?

Dojely. A navíc i daleko za něj. Podle předpokladů byly spotřeby elektřiny u všech vozů o poznání vyšší než podle údajů výrobců, stejně jako byly kratší dojezdy na jedno nabití. Test však ukázal, kam se posunuly dnešní elektromobily. Dojezd sice klesl výrazně, nikoli však na polovinu nebo ještě níže, jak tomu u elektromobilů bývalo před několika lety.

Kompletní výsledky testu:

Model Normovaný dojezd podle WLTP Normovaná spotřeba na 100 km Zimní dojezd v testu El Prix Zimní spotřeba v testu El Prix
Audi Q8 e-tron Sportback 515 km 22.4 kWh 411.4 km (-20.1%) 24.8 kWh (+10.4%)
BMW i5 (eDrive40) 505 km 18.7 kWh 443.6 km (-12.2%) 19.7 kWh (+5.3%)
BYD Dolphin 427 km 15.9 kWh 339.2 km (-20.6%) 17.1 kWh (+7.5%)
Ford F-150 Lightning 429 kim 18.7 kWh 337.5 km (-21.3%) 23.9 kWh (+27.8%)
HiPhi Z 555 km 20.4 kWh 522 km (-5.9%) 24.32 kWh (+9.2%)
Hyundai IONIQ 6 614 km 14.3 kWh 467.8 km (-23.8%) 16.3 kWh (+14%)
Hyundai Kona Electric 454 km 16.6 kWh 341.3 km (-24.8%) 18.3 kWh (+10.2%)
Jeep Avenger 395 km 15.7 kWh 286 km (-27.6%) 19.4 kWh (+23.6%)
Kia EV9 505 km 22.8 kWh 441.9 km (-12.5%) 23 kWh (+0.9%)
Lotus Eletre 530 km 20.3 kWh 464.6 km (-12.3%) 24.8 kWh (+22.2%)
Mercedes-Benz EQE SUV 491 km 21.5 kWh 399 km (-18.7%) 22.5 kWh (+4.7%)
MG4 Trophy Long Range 520 km 16.5 kWh 399.6 km (-23.2%) 17.5 kWh (+6.1%)
NIO EL6 (ES6) 529 km 22.1 kWh 456 km (-13.8%) 19.8 kWh (-10.4%)
NIO ET5 560 km 21.6 kWh 481.4 km (-14%) 19.4 kWh (-10.2%)
Nissan Ariya 498 km 20.4 kWh 369.4 km (-25.8%) 21.7 kWh (+6.4%)
Opel Astra 413 km 15.7 kWh 296 km (-28.3%) 17.4 kWh (+10.8%)
Peugeot E-308 409 km 12.7 kWh 297 km (-27.4%) 17 kWh (+33.9%)
Polestar 2 Long Range 614 km 15.8 kWh 430 km (-30%) 18.5 kWh (+17.1%)
Tesla Model 3 629 km N/A 441 km (-29.9%) 18 kWh
Toyota bZ4X 460 km 16.2 kWh 313.5 km (-31.8%) 19.8 kWh (+22.2%)
Volkswagen ID.7 608 km 14.4 kWh 414 km (-31.9%) 18.9 kWh (+31.2%)
XPeng G9 520 km 21.3 kWh 451.8 km (-13.1%) 22.8 kWh (+7%)
Volvo C40 572 km 17.5 kWh 395 km (-30.9%) 21.1 kWh (+20.6%)

 

Norský test tak znovu prokázal, že k dlouhému dojezdu na jedno nabití vede jen jedna cesta, a to i v zimě – velká baterka. Vůz HiPhi Z disponuje baterií o celkové kapacitě 120 kWh, a tak dominuje dojezdem i přes poměrně vysokou spotřebu. Pro dlouhodobé uživatele je však mnohem zajímavější údaj zimní spotřeby energie, resp. její nárůst. V tomto ohledu celému poli vévodí efektivní sedan Hyundai Ioniq 6 a kompktní dvojice koncernu Stellantis – Opel Astra a Peugeot E-308. Slušný výsledek vozů BYD Dolphin a MG 4 pak dokládá, že co do efektivity Čína už rozhodně nehraje druhé housle.

zdroj: NAF