Před čtyřiceti lety vzniklo legendární eMko – poslední facelift neskutečně zastaralé stodvacítky
Škoda 120 v Kadani, foto: Stefan Trommer, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=73295992
Škoda 120 v Kadani, foto: Stefan Trommer, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=73295992

Před čtyřiceti lety vzniklo legendární eMko – poslední facelift neskutečně zastaralé stodvacítky

26 srpna, 2023 11 Od Pavel Žižka

My, kdo jsme dospívali v osmdesátých a devadesátých letech, si ten obrázek pamatujeme. Parkoviště na sídlištích plná škodovek, včetně zánovních stopětek, stodvacítek, stopětadvacítek či stotřicítek. Ale také se tady tu a tam objevil západní vůz, vedle kterého i fungl nová škodovka vypadaly jako kousek z muzea. Škoda 742 byla zastaralým modelem už v roce 1976, kdy ji dostali první zákazníci. Poslední velká modernizace o sedm let později na tom nemohla nic změnit. Přesto je pro mě eMko právě ta škodovka nejškodovkovatější, na kterou rád vzpomínám. Aby taky ne, když jsem v něm strávil velkou část dětství.

Zastaralá elegance

Původní Škoda 742 byla postavena na základech svého předchůdce, což neslo určité omezení v designu i v technických parametrech. Byla sice elegantní a vkusná, ale zároveň poněkud zastaralá ve srovnání s moderními konkurenty. Stará konsktrukce „vše vzadu“, základ v eMBéčku ze šedesátých let a omezená dostupnost technologických inovací v socialistickém světě omezily její konkurenceschopnost zejména na západním trhu.

Modernizace

Přesto byla modernizace „v eMko“ v roce 1983 důležitým krokem směrem k aktualizaci vozidla na moderní standardy. Především byly přidány nové bezpečnostní prvky, jako jsou posilovače brzd nebo samonavíjecí bezpečnostní pásy. Velké změny se děly též na podvozku, zejména v zadní části vozu. Vepředu se zvýšil rozchod kol o 70 mm, vzadu o 60 mm.

Změny v interiéru zahrnovaly nový palubní panel s modernějšími ukazateli a kontrolkami, což usnadnilo monitorování důležitých informací.

Vůz byl poháněn mírně přepracovanými zážehovými motory o objemu od 1,0 do 1,2 litru (později i 1,3 litru). Tyto motory poskytovaly se zavřenýma očima jakž takž dostatečný výkon pro tehdejší dobu a byly i relativně úsporné.

Nelze však opomenout, že modernizace měla i své nedostatky. Auto bylo stále nejen konstrukčně zastaralé, ale také hlučné, v porovnání se západní konkurencí i méně bezpečné a pohodlné. V době hatchbacků nebyla na výši ani praktická stránka škodovky. O takových věcech, jako byla antikorozní ochrana, ani nemluvě.

Modernizace vozu Škoda 742 z roku 1983 byla bezpochyby důležitým milníkem v evoluci této automobilové ikony. Z minima se nejspíš podařilo vytěžit maximum, které na tehdejším okleštěném československém trhu vlastně fungovalo a dokonce si získalo i své věrné fanoušky. Vidět dnes vymazlené eMko je radost, obzvlášť pro nás, kdo jsme na eMku vyrostli.

zdroj: Wikipedia