Škoda Rapid: Vážně potřebujete víc?
Škoda Rapid GreenLine, foto: Škoda
Škoda Rapid GreenLine, foto: Škoda

Škoda Rapid: Vážně potřebujete víc?

8 června, 2023 0 Od Pavel Žižka

„Jednoduché auto už dnes nikdo nevyrábí.“ Tento povzdech jsem zaznamenal poprvé někdy v 90. letech. A kdybych pobral trochu toho rozumu dříve, tak bych ho určitě slyšel i dříve. A slýchávám ho často i dnes. Že prý poslední jednoduchá Škodovka byl Rapid. Inu, něco pravdy na tom je.

Vývoj nezastavíš, a tak jsou modernější auta prostě složitější, než ta starší. Na tom asi se ještě hezky dlouho nic nezmění. Faktem však je, že občas se některý výrobce pokusí postavit auto, které má na trhu bojovat především nízkou cenou a právě jednoduchostí. A to byl naposledy úkol právě pro Rapidečku. Konstruktéři ale nechtěli postavit jen levné přibližovadlo. Je to Škodovka, takže musí být praktická a snad i elegantní. A víte co? Ono se to povedlo!

Náhrada za Octavii Tour

Ono se to tedy povést muselo. Rapid nahradil legendární jedničkovou Octavii, která se prodávala ještě souběžně s dvojkovou pod označením Tour. Inženýři tak museli nakreslit auto, které méně náročné rodině muselo postačit v roce 2012, kdy se začalo vyrábět, a musí postačit i dnes. Ani ne 4,5 metru dlouhý liftback tak nabídl dostatek místa pro čtyři cestující a neskutečných 550 litrů v zavazadlovém prostoru. Vše navíc zabaleno do designu bez výstřelků, který ale také téměř nestárne. Strohost charakterizuje interiér i exteriér, levnější řešení jakbysmet. Vše ale vypadá slušně a hlavně funguje. Viděli jste Rapid v pestrém lakování na větších kolech například ve výbavě Monte Carlo? To je prostě pěkné auto.

A slovo jednoduchost muselo charakterizovat i použitou techniku. Rapid byl postaven na podvozku, který kombinoval prvky z Fabie a starších Octavií. Právě mezi tyto dva modely velikostně patří, tak to dávalo smysl. Prověřené díly, nijak nákladný vývoj. Jen aby to fungovalo… A ono to opravdu funguje. Konkurenti Rapidu v segmentu, který Britové nazývají trefně B+, tedy například Renault Fluence, Dacia Logan nebo Peugeot 301 možná byli levnější, ale jízdně a pocitem z vozu jako celku byl Rapid opravdu dál. Ani jedno auto samozřejmě není hyperkomfortní limuzínou ani požíračem klikatých okresek, ale právě Rapid dokáže v rámci své třídy opravdu nejvíce. Prostě slušný rodinný vůz – nic víc, nic míň. Určitě už jste například četli o nestabilitě Rapidu ve vysokých rychlostech. Ano, tento fenomén u auta úzkého jako Fabie skutečně existuje, ovšem při běžných dálničních rychlostech o něm nic vědět nebudete. Jestli chcete auto honit při rychlostech nad 160 km/h, o Rapidu snad napřemýšlíte, ne?


Široká paleta motorů

A hodně slušné jsou i pohonné jednotky, které pod kapotou Škody Rapid najdete. Asi nejméně doporučeníhodná je vznětová čtrnáctistovka TDI. O ní už byly popsány stohy papíru. Větší šestnáctistovka je pak naopak slušný motor, který se ale hodí především na dlouhé dálniční přesuny a hltání kilometrů ve velkém. Háček hledáte správně – k tomuto účelu bych určitě vybral jiné auto. Starší Octavia nebo Superb poslouží rozhodně lépe.

Příměstskému rodinnému fungování bude nejlépe vyhovovat zážehová dvanáctistovka TSI. Ta se od začátku výroby do Rapida dodávala s posíleným rozvodovým řetězem, a tak strach z kolabujících motorů není na místě. Po modernizaci v roce 2015 navíc dostala rozvodový řemen, čímž se stala ještě kultivovanější. Síly má na rozdávání, zejména v silnější 77, resp. 81 kW verzi. Ta je spojena s šestistupňovým manuálem, na rozdíl od 63 a 66 kW varianty, jejíž převodovky mají o kvalt méně. Sedmistupňovou suchou DSG u ojetiny příliš doporučit nelze. Za nova funguje skvěle, ale u starších kusů je to kasička na peníze.

V závěru výroby dvanáctistovku nahradil tříválcový přeplňovaný litr. Mechanicky odolná a adekvátně silná jednotka určitě není šlápnutím vedle, ale oproti čtyřválcovému předchůdci značně pokulhává  v kultivovanosti. Prostě tříválec se všemi neduhy.

Abychom motory probrali kompletně, atmosférický 1.2 MPI je na Rapid přece jen slaboučký a naopak nejsilnější 1.4 TSI nedosahuje kultivovanosti ani úspornosti menší dvanáctistovky. O mnoho silnější přitom není. Navíc se páruje s automatem DSG a o jeho drahých opravách už byla řeč.

Jinak je Rapid spolehlivý vůz, jemuž se nějaké vrozené nemoci vyhnuly. Jistě, desetiletý kus, o který nebylo řádně postaráno, může být těsně před smrtí. A že takových po bazarech bude. Spousta jich totiž dlouho plnila roli služebních aut, k nimž se jejich řidiči chovají lecjak. Příliš nepomohl ani nelidský interval výměny oleje každých 30 000 kilometrů. Mnohem lepší volbou je auto od soukromého prodejce. Rapida si totiž na rozdíl od jiných Škodovek kupovaly i fyzické osoby do rodiny. A pak se o něj obvykle i dobře staraly. Takových ale bude po bazarech jako šafránu. Kdo by se takového auta zbavoval, že? Pozor si dejte hlavně na auta zasažená rozsáhlou korozí. Ta ukazují na prodělanou nehodu a ne moc kvalitní opravu. Jinak se ale u Škody Rapid vážně není, čeho obávat. Prostě jednoduché auto…