Zlepšení, jaké svět neviděl, na železniční trati na Rokycansku
18 prosince, 20238. prosince 2023 se cestující na trati číslo 175 s velkou slávou loučili se starými vlakovými vozy řady 810. S nástupem platnosti nového jízdního řádu měly staré Orchestriony z kolejí mezi Nezvěsticemi a Rokycany zmizet a cestující měli jezdit pohodlnějšími vozy. Na zlepšení však zatím jaksi nedošlo.
Za týden jízd podle nového jízdního řádu již 2x vyjel stařičký Orchestrion jako hlavní vůz na trase a dále několikrát jako doplňkový spoj do ranní a odpolední špičky. Oficiální loučení s ním tak bylo evidentně předčasné. Cestující by pro jednorázovou náhradu za porouchané moderní vozy jistě měli pochopení. Nesmí mít ale pocit, že s nimi někdo zametá. Na stejnou trať totiž vloni v prosinci vyjely moderní vozy typu RegioShark, které mimo jiné nabízely wi-fi připojení k internetu. Ty obsluhovaly většinu spojů mezi Příkosicemi a Rokycany. Na konci podzimu se však po nich slehla zem a na trati začaly jezdit starší vozy typu 814 RegioNova. Ty se vyráběly do roku 2012, a to modernizací právě stařičkých Orchestrionů. Už za nova byly odborníky často označovány za nejhorší nové soupravy v Evropě a to se po letech jistě nezlepšilo. Oproti moderním RegioSharkům tedy rozhodně krok zpět. Kam zmizely RegioSharky z Rokycanska těžko říct, napovědět však mohou „pardubické“ nápisy na nově zavedených RegioNovách, které nyní po Rokycansku vozí cestující.
České dráhy však v současné situaci problém nevidí: „Na trati 175 z Rokycan do Nezvěstic byla podstatná část výkonů zajištěna řadou 814 a 810, jednotky RegioShark na trať zajížděly jen v rámci svých okrajových výkonů. Vyřazením vozů 810 a plošným nasazením jednotek 814 tak určitě došlo ke zlepšení kvality cestování na této trati jako celku, i když už na některých doplňkových výkonech nejezdí RegioSharky. Na trati Rokycany – Příkosice / Příkosice – Nezvěstice jako celku tak dochází ke zlepšení kvality, zpřístupnění vlaků osobám se sníženou schopností pohybu a orientace a ke sjednocení plánovaných vozidel. Zároveň je připravena již nyní další etapa zvýšení komfortu a úrovně cestování během příštích let nasazením jednotek RegioFox a RegioShark i na trati 175 Rokycany – Příkosice – Nezvěstice. Konkrétní nasazení vozidel je projednávané s objednavatelem dopravy, s Plzeňským krajem a koordinátorem dopravy v Plzeňském kraji, a bude probíhat tak, aby byla nová vozidla maximálně využita a měl z nich přínos co největší počet obyvatel Plzeňského kraje,“ komentuje mluvčí Českých drah současnou situaci. V rozporu s jeho slovy je však fakt, že vozy RegioShark zajišťovaly po většinu právě končícího roku roku většinu spojů na uvedené trati.
Spokojenost s výkony Český drah však nepanuje mezi cestujícími. A nejen mezi nimi. Problémů si je vědom i Plzeňský kraj, který dopravu financuje a objednává. „Velmi nás to mrzí, ale plně musíme přiznat pochybení dopravce ČD. V úseku Rokycany – Příkosice mají být primárně nasazeny motorové jednotky RegioShark nebo RegioNova, dle dohody z přípravy jízdního řádu s ČD především ty modernější, první zmíněné. Bohužel, od začátku jízdního řádu došlo k jejich snížení počtu v plzeňském depu, aniž by toto bylo Plzeňskému kraji ze strany ČD adekvátně komunikováno. Motorové vozy řady 810 též nemají již do provozu zasahovat. Jedná se o další pochybení ze strany ČD, stejně jako pohyb motorové jednotky RegioNova s reklamou na hokejový klub v Pardubicích v Plzeňském kraji. Všechna tato pochybení jsou s dopravcem průběžně komunikována, ač vnímáme, že pro cestujícího je klíčová kvalita dodávané služby. Plzeňský kraj v tomto ohledu bude trvat na nápravě a využije možnosti udělení smluvních sankcí. Bohužel, návrat modernějších vozidel RegioShark může být zdlouhavým procesem. Přesto se cestující v létě mohou na trati Rokycany – Příkosice těšit na nové moderní jednotky RegioFox, pokud ČD opět dodrží všechny smluvní parametry. Velmi nás mrzí, že od změny jízdního řádu došlo v rámci železniční dopravy ke snížení kvality na vybraných vlacích, nicméně Plzeňský kraj toto velmi trápí, a proto již toto téma s dopravcem České dráhy řeší. Mrzí nás, že aktuálně nemůžeme poskytnout příznivější odpověď a věříme, že i přes výše uvedené skutečnosti zůstanou stávající cestující i nadále věrní veřejné dopravě,“ odpověděla na dotaz naší redakce tisková mluvčí plzeňského hejtmanství Eva Mertlová.
Pozitivní změny v podobě nasazení moderních vozů typu RegioFox v průběhu roku 2024 pak potvrzují ústy Petra Šťáhlavského i České dráhy: „Zásadní změnu v regionu pak očekáváme v roce 2024, kdy má být na Plzeňsko dodáno deset úplně nových moderních bezbariérových jednotek RegioFox. Tyto jednotky jsou nástupcem RegioSharků a zajistí vyšší kvalitu cestování na mnoha tratích v ČR, kde budou nahrazovat např. motorové vozy 810, 842 nebo jednotky 814. Několik desítek těchto vlaků má být dodáno v roce 2024 a České dráhy mají aktuálně objednáno více než stovku těchto moderních vozidel. RegioFoxy tak doplní flotilu moderních vlaků v Plzeňském kraji, které pro region České dráhy již zakoupily a provozují je.“ Šťáhlavský zároveň pro nejbližší týdny slibuje alespoň nahrazení zálohových vozů: „Situace by se měla do konce roku zlepšit přesunem dalších motorových vozů na Plzeňsko z jiných krajů. V příštích týdnech bude docházet i v tomto směru k náhradě a bude se zvyšovat počet jednotek 814 určených jako záloha pro provoz místo řady 810.“
Začátek platnosti nového jízdního řádu se tak na trati 175 z Rokycan do Nezvěstic co do kvality vozů příliš nepovedl. Cestující tak může hrát alespoň představa na zlepšení v budoucnu.
zdroje: Eva Mertlová (Plzeňský kraj), Petr Šťáhlavský (České dráhy)
Někteří lidé jezdí třeba i na trase Kolín – Ústí nad Labem s Regiojetem. Ti by přístup Českých drah považovali za báječný, jsou na tom totiž výrazně hůř 😀
Holt žádný dopravce se dnes nezavděčí, když musí tlačit cenu na naprosté minimum a nemá tím možnost vozidla pořádně testovat a zavádět postupně a rozumně 🙂
lidé nevědí co chtějí a dráha taky ne.likvivovat řadu 809 a 810 je vyložený diletantismus a darebáctví.nikdy nebylo a nebude nic dokonalejšího vyrobeno.jde jen o to,aby si určití lidé z dráhy namastili kapsy koupí předraženého,nekvalitního šrotu.
bohu díky ,že u nás mohu v 809,810 zatím jezdit.
zj
tak ono v 80.roce se taky loučilo s párou ale ta místy zaskakovala ještě nějaký ten rok.na 810 dělám bezmála 30.let a nic jednoduššího s spolehlivějšího v posledních letech vyrobeno nebylo