MG, Dacia a Ssangyong – tři cesty k levnému SUV
Dacia Duster, foto: Dacia
Dacia Duster, foto: Dacia

MG, Dacia a Ssangyong – tři cesty k levnému SUV

14 června, 2023 0 Od Pavel Žižka

To se potká Číňan s britskými kořeny, Korejec a Rumun… Ne, to není začátek vtipu, ale popis tří automobilových značek, které se na evropském trhu rozhodly bojovat nízkou cenou. A zdá se, že se jim v boji daří, i když každá zvolila poněkud jinou strategii. Vidět je to zejména na jejich kompaktních SUV.

Dacia

Aktuálně nejzavedenější lowcostovou značkou je rumunská Dacia. Není tajemstvím, že využívá prověřenou a léty zaplacenou techniku mateřského Renaultu. SUV Duster je její vlajkovou lodí a miláčkem velké spousty Čechů. Není se čemu divit. Levné a líbivé auto, které si na nic nehraje, ale mimo zpevněné cesty dokáže divy – na to spousta lidí slyší. Jakmile zvolíte některou z vyšších výbav a metalických barev, máte před sebou auto, na které je vážně radost pohledět. Kompromisy poznáte po usednutí do interiéru. Horší kvalita plastů, slabší sedadla a ne úplně vzorové odhlučnění kabiny. K tomu si přidejte poněkud slabší antikorozní ochranu a hned víte, kudy vede cesta Dacie ke levnému autu. Chyba? Nikoli, prostě auto, které vyhovuje jen někomu. Jako ostatně každé jiné.

Dacia Duster, foto: Dacia

Dacia Duster, foto: Dacia

Ssangyong

Pokud by se mě někdo zeptal, která z tří levných značek zmíněných v tomto článku je mi nejsympatičtější, vyhráli by to Korejci. Ne, že bych byl kdovíjaký fanoušek prapodivného designu jejich výtvorů, ale faktem je, že jde o léty a několika pokusy zakotvit v Evropě prověřenou značku. Nikdy vysloveně nezklamala. Vyrábí upřímná auta a tradici výroby SUV má dlouhou jako málokterý zavedený výrobce. I proto se její poslední návrat na starý kontinent bažící po vysokých autech tolik vydařil. Za velmi solidní peníze dostanete vůz, který na rozdíl od předchozích generací na parkovišti ostudu neudělá. Naopak vypadá docela šik. Nebyl by to ovšem Ssangyong, kdyby nějaký ten úlet nepřišel. V případě Koranda jde o prapodivná koncová světla a pár materiálů v jinak velmi povedeném interiéru. Z auta ale levný pocit určitě nemáte, a tak jedinou opravdovou pihou na kráse jsou poněkud žíznivější motory. Než za benzín utratíte, co jste ušetřili při nákupu oproti třeba takové Škodě Karoq, budete už mít dávno jiné auto.

Ssangyong Korando, foto: Ssangyong

Ssangyong Korando, foto: Ssangyong

MG

Mezi levné značky se nám letos vpašoval výrobce, který kdysi patřil k tomu lepšímu z Britských ostrovů. Název zůstal, ale místo nabroušeného Brita před vámi stojí úslužný Číňan. Právě čínská technika je totiž důvodem, proč takové kompaktní SUV MG ZS může v základní ale velmi bohaté výbavě stát méně než 450 tisíc korun. Na autě přitom na první pohled nepoznáte, že je takhle levné, a to ani zvenku, ani uvnitř. Vše vypadá evropsky, kvalitně. Například materiály v interiéru v porovnání s Dacií až velmi kvalitně. Jestli ale Ssangyong od nás dostal označení upřímný, tady by se faleš dala krájet. Máte-li v oku automobily jiných značek, jednoznačně identifikujete, kde že jste jednotlivé designové prvky viděli. Zdá se, že hlavně Mazda je v Číně v kurzu, ale slepenec je to vážně pěkný. Na druhou stranu jde o slepenec fungující, s jehož přešlapy v podobě ne příliš schopného podvozku, slabšího motoru nebo faktu, že ne pod každým lesklým pozlátkem se ukrývá drahokam, budete tolerovat. Protože to vlastně funguje a stojí to zatraceně málo peněz!  Jen ta zkušenost s dlouhodobým provozem prostě chybí, i když sedmiletá záruka napovídá, že značka MG je v tomto ohledu hodně sebevědomá.

MG ZS, foto MG

MG ZS, foto MG