Škoda Fabia Combi: (ne)dojemné loučení
Škoda Fabia Combi, zdroj: Škoda auto
Škoda Fabia Combi, zdroj: Škoda auto

Škoda Fabia Combi: (ne)dojemné loučení

24 května, 2023 0 Od Pavel Žižka

Už hezky dlouhou dobu z výrobních pásů v Mladé Boleslavi sjíždí Škoda Fabia 4. generace. Tu třetí však stále ještě můžete koupit jako novou. Ve skladových zásobách dealerů totiž stále najdete několik desítek kombíků předchozí generace. Ano, těch kombíků, které se stávajícím vydáním nejmenší škodovky mizí v propadlišti dějin a brzy budou k mání pouze v autobazarech. Je důvod po Fabii Combi plakat? Je důvod poslední malé kombi na trhu na poslední chvíli koupit?

Tak v první řadě je třeba poněkud poupravit fakt, že Fabia Combi byl poslední malý kombík na evropském trhu. Jistě, klasické modely jako byl třeba ještě nedávno Renault Clio Combi třetím vydáním Fabie skutečně končí. Jenže ona třeba Dacia Jogger je sice opravdu přifouklým, nicméně technicky i cenou skutečně malým kombi. Trošku voní nižší střední třídou a trochu divočí ve stylu SUV, ale stále je to kombík. A podobným směrem míří Ssangyong Tivoli Grand, tedy kříženec malého kombíku a SUV. Abych byl férový, ten tedy nyní objednat také nelze, i když zřejmě jde jen o dočasnou záležitost. Lidé toužící po autě s gigantickou litráží v kufru za relativně malý peníz tedy stále ještě nějakou volbu mají.

Vraťme se ale k Fabii Combi. Dopředu říkám, že patřím k fanouškům její třetí generace. První jsem si zamiloval a v několika exemplářích jsme ji dokonce měli doma. Nakonec, byla to právě Škoda Fabia, ve které jsem se v autoškole učil řídit. K takovému autu prostě nemůžu přistupovat bez emocí. Prapodivná druhá generace mě ovšem za srdce nechytila. Vše napravila až třetí generace. Při jejím uvedení se v tiskových zprávách z Mladé Boleslavi hovořilo o mladistvém vzhledu. To je u designově konzervativní automobilky Škoda třeba vždy brát trochu s rezervou. Faktem ovšem je, že na velkých kolech a v pestrém lakování jde opravdu o pěkný vůz aslovo mladistvý bych se použít skutečně nebál. Nakonec, podívejte se sami. Například ve výbavě Monte Carlo, kterou já prostě můžu a kterou máte ve videu před sebou, je to prostě stylovka. To by ale šlo napsat o kterémkoli modelu značky s okřídleným šípem ve znaku. Ušmudlané káčátko v základní výbavě a parádní kus auta v té vyšší, to je takový škodovácký evergreen.

A tímhle souslovím vlastně můžete charakterizovat celé auto. Jízdními vlastnostmi nenadchne, ale určitě ani nepropadá. Komfortní podvozek získává jistotu s tím, jak velká a jak kvalitní obutí zvolíte. S první jmenovaným pak logicky klesá pohodlí. Jednoduchý povozek Fabie potěší při servisu, ale požírače zatáček z něj neuděláte. Základní hatchback je s ním ale čiperný, jak jen běžné malé auto být může. Batoh na zádech kombíku ale nějakou divočinu za volantem poněkud eliminuje. Fyziku prostě neošálíte.

I když Škoda a spolu s ní i další automobilky se o to tak trochu pokouší. Kde? No přece pod kapotou. Honbu za nízkými emisemi za ne příliš vysokou pořizovací cenu přežily vlastně pouze motory o objemu 1 litru se třemi válci. Mezi skladovkami patrně už nenajdete základní atmosférickou verzi, která exceluje spolehlivostí i nízkými provozními náklady. Slovo dynamika ale v souvislosti s ní použít nelze. To přeplňované tříválce TSI poskytují síly více. Jen si musíte zvyknout na charakteristiku oturbeného prcka. Uživatelsky příjemnější určitě byly starší dvanáctistovky. Novější litry jsou ale spolehlivé a úsporné. Silnější poskytuje 81 kW výkonu a je dokonce spárován se šestistupňovou manuální skříní. Role plnohodnotného rodinného auta se k němu hodí určitě více než ke slabší variantě naladěné na 70 kW. Zejména na dálnici vás její pětistupňový manuál přece jen může poněkud omezovat vyšší hlučností kvůli vysokým otáčkám. Škoda Fabia Combi ale určitě žádným dálničním křižníkem není.

A čím tedy je? V první řadě ideálním autem pro mladou rodinu. Do dlouhého a úzkého vozu pohodlně usadíte dva dospělé a dvě děti, klidně i v autosedačkách. Pohodlná sedadla a ergonomicky vydařený interiér vlastně ani nelimitují tvrdé plasty, které do této třídy prostě patří. Naopak. Jejich snazší udržovatelnost s malými dětmi oceníte. Největší bomba kombíku ale logicky spočívá až za zadními sedačkami. Kufr pojme obrovitých 530 litrů nákladu. Tím překonává i řadu aut o dvě třídy výše. Tady si na nedostatek prostoru nikdo stěžovat nemůže. Jen musíte počítat s tím, že zavazadelník je dlouhý, hluboký, ale poněkud užší.

Pokud ale byla řeč o mladé rodině, ta si asi nakonec Fabii Combi nekoupí. Pravděpodobně jí totiž chybí konzervativní uvažování, a tak se nebude zuby nehty držet škodovácké nabídky. Když pak vedle sebe postavíte solidně vybavenou Fabii, která se cenou velmi silně blíží Kie Ceed SW nebo Hyundai i30 kombi, lze se jen těžko divit, že soukromí zákazníci sáhnou právě po Korejcích. Anebo zjistí, že se kočárek a nějaká ta proprieta vejdou i do některých malých SUV a crossoverů, které za půl milionu nabídnou i více stylu a někomu možná i pocit bezpečí a přehledu o dění kolem vozu. A to nemluvím o alternativě v podobě větších ojetin. Inu, vyrobit dnes malé auto je cokoli, jen ne levnou záležitostí. Konec Fabie Combi coby jednoduchého praktického auta za „pár korun“ tak nejspíš přichází v době, kdy prostě přijít musel. Manažeři v Mladé Boleslavi to navíc musí vědět mnohem lépe než já. Rozloučení se tedy neobejde bez realistického: „Bylo to fajn, ale život jde dál a navíc trochu jiným směrem.“